20091028

"There is someting happening here, what it is ain't exactly clear"

Det här är mitt första inlägg och jag tänkte, lite blygsamt, tipsa om tre äldre skivor.

Först ut är en skiva från 2001 av Nick Lowe som heter The Convincer. Som jag förstår det var Nick Lowe i slutet av 70-talet en av punk-rockens grundare. Han producerade Stiff, Damned, Elvis Costello och Pretenders. Nick kallades på den tiden "Basher" (Har ingen aning om vad det betyder men om någon kallade mig det skulle jag nog gilla det). Nick gillade dock aldrig punk utan föredrar tre-minuter långa poplåtar. De bästa på den här skivan tycker jag är raderna "Smoking I once quit, but now I got one lit, I just fell back into it, along with my pride, lately I've let things slide". Det näst bästa är omslaget.


Den andra skivan är Flotation Toy Warnings Pink Floyd - inspirerade rymdrockskiva Bluffers Guide To The Flight Deck från 2004. Bandet bildades i London 2001 men påstår sig endast bestå av "artic explorers and historians from the 19th century". På deras hemsida finns en lång förklaring till detta men jag blev förvirrad och orkade bara läsa de två första raderna.


Den tredje skivan är av Dr. Dogs skiva Fate från 2008. Om ni inte har hört den tycker jag att ni ska lyssna lite extra på "Hang on" och "The breeze".

1 kommentar:

Calle sa...

Fin post och välkommen till bloggen!