20080919

PSL & La Blogotheque

Om jag på något sätt hade kunnat rikta mina tv-licenspengar till enskilda projekt skulle PSL-bloggen få alltihop. Det är en fantastiskt trevlig popresurs med stenkoll på samtiden och benkoll på vad som tog oss hit. Det som i sin tur är bäst i bloggens återkommande programpunkter är utan tvekan Musik med:... där man, inspirerade av La Blogotheques "Concerts a emporter" låter olika band musicera akustiskt på oväntade platser, företrädesvis utomhus i Stockholm.

I PSLs serie har exempelvis Markus Krunegård framfört Jag är en vampyr i baksätet på en taxi och Rigas uppträtt uppbackad av flöjt och dragspel. Fritt från flåshurtiga VJs och epileptiska musikvideor bygger dessa samlade klipp upp en magisk liten låtsasvärld som jag skulle ge mycket för att kunna vandra omkring i.

I den senaste videon på la Blogotheque framträder El Perro del Mar och Lykke Li med band någonstans i centrala San Francisco. Jag råder er också starkt att kolla in videon där hela Arcade Fire klämmer sig in i en hiss och åstadkommer en alldeles speciell version av Neon Bible.

Senaste avsnittet av Musik med: bjuder på australiensaren Fred Astereo, iklädd mycket färgglada sneakers, live i kvällssolen på Katarina Bangata.

1 kommentar:

Anonym sa...

PSL är på "favoriter", helt klart!