20080307

Flogging Molly


Så här i St.Patricks day tider (17mars) tänkte jag att en irländsk inspirerad post var på sin plats!
Irländarna är bra på det där med öl och en naturlig koppling till öl är rajraj, musik o stök. När punken gjorde sitt inträde på musikkartan tog det inte lång tid innan mannarna i Pogues med Shane McGowan i spetsen kombinerade de två med ett oerhört lyckat resultat, drag+drag=bra som den gamla ekvationen lyder.
Arvet efter McGowans mannar har förvaltats väl och utvecklats under åren av band som Dropkick Murphys, Real McKenzies och mina personliga favoriter Flogging Molly.

I dagarna släpptes Flogging Mollys nya platta Float. Jag är inte helt inlyssnad än men mitt första intryck är att det är ett mognare Flogging som
hörs på Float. Det vildaste punkstöket har fått stå tillbaka lite för det mer folk-inspirerade, mer Pogues än Dropkick om man säger så. Med detta inte sagt att det inte är fart under sulorna! Att skatelegenden Matt Hensley är tillbaka i sättningen gör det hela bara ännu bättre.

Fogging Molly kommer till sverige i Maj, passa på att se dem, bättre liveband finns inte.
Lyssna på:Nya låtenPaddys Lament och gamla favoriten Tobacco Island från Witin a mile from home

1 kommentar:

Anonym sa...

Skivan växer för varje lyssning, samma driv finns ju i musiken men elgitarren får ta ett steg tillbaka. Samma första intryck för mig, jag trodde fan de började bli gamla, men det är en bra skiva.

Tack för en bra blogg förresten, ett bra sätt att upptäcka lite nytt.